-
Menu
- Aktuality MŠ
- O naší MŠ
- Organizace dne
- Logopedická prevence v MŠ
- Ceník stravného
- Dokumenty, formuláře
- Fotogalerie MŠ
- Kontakty MŠ
-
Odkazy
- Stravování
Kalendář akcí
2024
2024
2024
Logopedická prevence v MŠ
- Základní škola
- Mateřská škola
- Menu
- Logopedická prevence v MŠ
Vzhledem k narůstajícímu počtu dětí s narušenou komunikační schopností byla ve 2. pololetí školního roku 2023/2024 pro děti naší MŠ zcela nově zahájena logopedická prevence a to ve dvou formách.
Kroužek logopedické prevence Logohrátky
Cílem kroužku je zábavnou formou hry a prožitku podporovat přirozený rozvoj komunikace u dětí, rozvíjet řečové schopnosti, jazykové dovednosti a myšlení.
PROGRAM: dechová a fonační cvičení, gymnastika mluvidel, rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky, hrubé motoriky, artikulační cvičení, hry se slovy a hláskami, sluchová cvičení, fonematický sluch, sluchová paměť, rozvoj slovní zásoby, vyjadřovacích schopností, porozumění řeči, zraková percepce, rozvoj rytmického cítění.
Logohrátky probíhají 1× týdně, vždy ve středu, pod vedením odborně proškoleného personálu logopedických asistentek – p.učitelek Vladislavy Černé, Ilony Malinové, Terezy Mikulkové, Hany Vosmanské.
Individuální logopedická prevence – ILP
Přímá logopedická intervence u dětí s vadnou výslovností různých hlásek. Cílem ILP je náprava vadné výslovnosti. Děti mají k dispozici logopedický sešit obsahující logopedická cvičení motivující k činnosti doma s rodiči. ILP probíhá 1× za 14 dní, vždy v pondělí dopoledne, konzultace s rodiči v odpoledních hodinách. Individuální logopedická prevence je realizována pod vedením logopedického asistenta – p. učitelky Hany Vosmanské.
Obě formy logopedické prevence jsou zajišťovány na základě depistáže paní logopedky Mgr. Dariny Jelínkové z SPC v Uh. Hradišti.
CO
PROCVIČUJEME V KROUŽKU LOGOPEDICKÉ
PREVENCE?
Dechová cvičení
– zaměřujeme se na práci s dechem, procvičuje se síla
výdechového proudu a správný nádech. Využíváme peříčka,
polystyrenové kuličky, větrníky, bublifuk
Artikulační cvičení
– jedná se o jednoduché rozcvičení mluvidel, zejména mimických
svalů, jazyka, rtů a tváří
– využíváme zábavnou nápodobu a hry na čertíka, smějeme se,
špulíme rty, využít můžeme i reálný gumový bonbon
Hry se slovy a hláskami
– procvičování již vyvozených hlásek formou her, říkadel, písniček
Sluchová cvičení
– zaměřují se na rozlišování různých druhů zvuků, také délky
zvuků a jejich intenzity
– poznáváme zvuky vytvořené předměty, využíváme zvukové
pexeso
Fonematický sluch
– sluchové rozlišování hlásek ve slově (oblíbené hry typu: Jak
slovo začíná? Jak slovo končí?, Slovní fotbal…)
Sluchová paměť
– procvičování paměti formou her, např. zapamatovat si slova, po
sobě jdoucí řadu slov (hra: Na nákupní seznam…)
Slovní zásoba
– nedílnou součástí logopedické prevence je také podpora slovní
zásoby dětí formou popisu obrázků, věcí, vyprávění dle obrázků,
využíváme knihy s tzv. obrázkovým čtením apod.
Zraková percepce
– pozorování různých předmětů, určování předmětů dle kategorií
– hledání stejných nebo jiných předmětů, třídění na základě
společného znaku
Rozvoj rytmického cítění
– formou básniček, písniček, vytleskávání a napodobování rytmu s
s dopomocí rytmických nástrojů, hudebních a zvukových hraček
Motorické dovednosti
Existuje jednoznačná spojitost mezi motorickými a řečovými
dovednostmi. Pokud je omezen motorický vývoj, dá se předpokládat, že může ustrnout i vývoj řečový. Společně s aktivitami zaměřenými na logopedickou prevenci zařazujeme i činnosti zaměřené na hrubou i jemnou motoriku.
Hrubá motorika
– koordinovaný pohyb celého těla
– rozvíjíme hrubou motoriku formou přirozených cvičení: skákání,
přelézání, plazení, lezení po čtyřech, formou pohybových a
míčových her
– aktivně využíváme sportovní doplňky a náčiní (míče, švihadlo,
obruče, kroužky, stuhy…)
Jemná motorika
– motorika prstů a artikulačních orgánů
– zařazujeme manipulační aktivity, motorika rtů, tváří a jazyka,
motorika očních pohybů
– manipulace s drobnými předměty, modelování, výtvarné činnosti
Grafomotorika
– kresebné aktivity
– grafomotorické prvky v pískovničce, na tabuli, na velkém
formátu výkresu (vodorovná, svislá plocha)
– grafomotorické cviky (před tělem: kroužení, mávání, kývání…)
Zásady v přístupu k dítěti s řečovými obtížemi
Vždy volíme činnosti s ohledem na věk a schopnosti dítěte. Volíme metodu krok za krokem, kdy dochází k postupnému navyšování obtížnosti zadaných úkolů. Do činností děti nikdy nenutíme. Využíváme pozitivní motivaci, chválíme a podporujeme. Nikdy dítě neupozorňujeme na to, že má špatnou výslovnost. Dostatečně vysvětlíme dítěti zadání , pokud zadání úkolu nerozumí, tak si zadání společně vyzkoušíme. Dítěti ukazujeme správná řešení, aby si zafixovalo, které řešení je správné. Nepodceňujeme, ani nepřeceňujeme schopnosti dítěte. Nevystavujeme dítě stresu z nedostatku času, neprojevujeme svoji netrpělivost.