Logopedická prevence v MŠ


2.png

Vzhledem k narůstajícímu počtu dětí s narušenou komunikační schopností byla ve 2. pololetí školního roku 2023/2024 pro děti naší MŠ zcela nově zahájena logopedická prevence a to ve dvou formách.

Kroužek logopedické prevence Logohrátky

Cílem kroužku je zábavnou formou hry a prožitku podporovat přirozený rozvoj komunikace u dětí, rozvíjet řečové schopnosti, jazykové dovednosti a myšlení.

PROGRAM: dechová a fonační cvičení, gymnastika mluvidel, rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky, hrubé motoriky, artikulační cvičení, hry se slovy a hláskami, sluchová cvičení, fonematický sluch, sluchová paměť, rozvoj slovní zásoby, vyjadřovacích schopností, porozumění řeči, zraková percepce, rozvoj rytmického cítění.

Logohrátky probíhají 1× týdně, vždy ve středu, pod vedením odborně proškoleného personálu logopedických asistentek – p.učitelek Vladislavy Černé, Ilony Malinové, Terezy Mikulkové, Hany Vosmanské.


Individuální logopedická prevence – ILP

Přímá logopedická intervence u dětí s vadnou výslovností různých hlásek. Cílem ILP je náprava vadné výslovnosti. Děti mají k dispozici logopedický sešit obsahující logopedická cvičení motivující k činnosti doma s rodiči. ILP probíhá 1× za 14 dní, vždy v pondělí dopoledne, konzultace s rodiči v odpoledních hodinách. Individuální logopedická prevence je realizována pod vedením logopedického asistenta – p. učitelky Hany Vosmanské.

Obě formy logopedické prevence jsou zajišťovány na základě depistáže paní logopedky Mgr. Dariny Jelínkové z SPC v Uh. Hradišti.


CO PROCVIČUJEME V KROUŽKU LOGOPEDICKÉ PREVENCE?

Dechová cvičení

– zaměřujeme se na práci s dechem, procvičuje se síla

výdechového proudu a správný nádech. Využíváme peříčka,

polystyrenové kuličky, větrníky, bublifuk

Artikulační cvičení

– jedná se o jednoduché rozcvičení mluvidel, zejména mimických

svalů, jazyka, rtů a tváří

– využíváme zábavnou nápodobu a hry na čertíka, smějeme se,

špulíme rty, využít můžeme i reálný gumový bonbon

Hry se slovy a hláskami

– procvičování již vyvozených hlásek formou her, říkadel, písniček

Sluchová cvičení

– zaměřují se na rozlišování různých druhů zvuků, také délky

zvuků a jejich intenzity

– poznáváme zvuky vytvořené předměty, využíváme zvukové

pexeso

Fonematický sluch

– sluchové rozlišování hlásek ve slově (oblíbené hry typu: Jak

slovo začíná? Jak slovo končí?, Slovní fotbal…)

Sluchová paměť

– procvičování paměti formou her, např. zapamatovat si slova, po

sobě jdoucí řadu slov (hra: Na nákupní seznam…)

Slovní zásoba

– nedílnou součástí logopedické prevence je také podpora slovní

zásoby dětí formou popisu obrázků, věcí, vyprávění dle obrázků,

využíváme knihy s tzv. obrázkovým čtením apod.

Zraková percepce

– pozorování různých předmětů, určování předmětů dle kategorií

– hledání stejných nebo jiných předmětů, třídění na základě

společného znaku

Rozvoj rytmického cítění

– formou básniček, písniček, vytleskávání a napodobování rytmu s

s dopomocí rytmických nástrojů, hudebních a zvukových hraček

Motorické dovednosti

Existuje jednoznačná spojitost mezi motorickými a řečovými

dovednostmi. Pokud je omezen motorický vývoj, dá se předpokládat, že může ustrnout i vývoj řečový. Společně s aktivitami zaměřenými na logopedickou prevenci zařazujeme i činnosti zaměřené na hrubou i jemnou motoriku.

Hrubá motorika

– koordinovaný pohyb celého těla

– rozvíjíme hrubou motoriku formou přirozených cvičení: skákání,

přelézání, plazení, lezení po čtyřech, formou pohybových a

míčových her

– aktivně využíváme sportovní doplňky a náčiní (míče, švihadlo,

obruče, kroužky, stuhy…)

Jemná motorika

– motorika prstů a artikulačních orgánů

– zařazujeme manipulační aktivity, motorika rtů, tváří a jazyka,

motorika očních pohybů

– manipulace s drobnými předměty, modelování, výtvarné činnosti


Grafomotorika

– kresebné aktivity

– grafomotorické prvky v pískovničce, na tabuli, na velkém

formátu výkresu (vodorovná, svislá plocha)

– grafomotorické cviky (před tělem: kroužení, mávání, kývání…)


Zásady v přístupu k dítěti s řečovými obtížemi

Vždy volíme činnosti s ohledem na věk a schopnosti dítěte. Volíme metodu krok za krokem, kdy dochází k postupnému navyšování obtížnosti zadaných úkolů. Do činností děti nikdy nenutíme. Využíváme pozitivní motivaci, chválíme a podporujeme. Nikdy dítě neupozorňujeme na to, že má špatnou výslovnost. Dostatečně vysvětlíme dítěti zadání , pokud zadání úkolu nerozumí, tak si zadání společně vyzkoušíme. Dítěti ukazujeme správná řešení, aby si zafixovalo, které řešení je správné. Nepodceňujeme, ani nepřeceňujeme schopnosti dítěte. Nevystavujeme dítě stresu z nedostatku času, neprojevujeme svoji netrpělivost.

  Prosím čekejte...